





Egy 44 éves férfi vesztette életét az M1-es autópályán a Herceghalom térségében szombaton történt tömegbalesetben, holttestét egy kiégett személyautó roncsa alatt találták meg; a rendőrség büntetőeljárás keretében, szakértők bevonásával vizsgálja a körülményeket – közölte a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) vasárnap reggel a rendőrségi honlapon.
A közlemény szerint a balesetben 41 gépjármű volt érintett. Az elhunyt férfin kívül 39-en sérültek meg; a rendelkezésre álló adatok szerint ketten életveszélyesen, tizenketten súlyosan, huszonöten könnyebben.
A mentők a sérülteket győri, budapesti, tatabányai és székesfehérvári kórházakba szállították – közölte Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője szombaton az MTI-vel. Tájékoztatása szerint a helyszínre négy helikopterrel és 16 mentőautóval érkeztek a mentők; a tömegbalesetben tíz gyermek és huszonkilenc felnőtt sérült meg. A Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő (MKIF) Zrt. szombaton a közösségi oldalán azt közölte, hogy a balesetet lokális porátfúvás okozhatta, ami miatt hirtelen csökkenhettek a látási viszonyok.
A BRFK közleménye szerint a forgalom Budapest irányába vasárnap 0 óra 45 perckor, Győr irányába 5 óra 15 perckor indulhatott meg.
-MTI-
A meteorológiai szolgálat az erős széllökések veszélye miatt másodfokú riasztást adott ki 9 vármegyére, köztük Pest vármegyére is. Itt a várt legerősebb széllökések meghaladhatják a 90 kilométer/órát.
A közlemény szerint markáns hidegfront vonul át az ország fölött. Az északnyugati szél sokfelé viharossá fokozódik, a legerősebb lökések jellemzően 70-90 kilométer/óra körül várhatók. Kora reggel a Kisalföldön, Sopron környékén, majd a Dunántúli-középhegységben, a Balatonnál, a Dunazug-hegyvidéken, illetve a Börzsöny, a Mátra magasabban fekvő részein a déli órákig helyenként 90-100 kilométer/órát meghaladó lökésekre is számítani lehet, majd este csillapodik a szél – írták.
Hétköznap egész nap a teljes vonalon jár majd a metró, már az esti órákban sem kell pótlóbuszra szállni. Hétvégén csak Újpest-központ és a Göncz Árpád városközpont között közlekednek a szerelvények. A Göncz Árpád városközpont és Kőbánya Kispest között az M3-as pótlóbusszal lehet utazni. A Nagyvárad téren és a Lehel téren még tart a felújítás, ezért ezeken az állomásokon nem állnak meg a szerelvények, a lezárt állomások környéke pótlóbusszal és egyéb járatokkal közelíthető meg.
Várhatóan májusban befejeződik a 3-as metró öt és fél éve tartó felújítása. “A rekonstrukció után szinte egy vadonatúj, teljesen akadálymentes metróvonalat kapnak vissza a budapestiek” – fogalmazott a BKK. Hétvégéken a Lehel tér és a Nagyvárad tér is elérhető a Göncz Árpád városközpont és Kőbánya-Kispest között közlekedő M3-as pótlóbuszokkal. Ezért az M14-es és az M30-as állomáspótló járatok ekkor nem közlekednek. Viszont a 34-es és a 106-os buszok a hétköznapokkal megegyezően a Göncz Árpád városközpont helyett a Lehel térig közlekednek – olvasható a kommünikében.
A 3-as metró felújítása 2017 őszén kezdődött el. Az öt és fél éve tartó rekonstrukció alatt teljesen megújult a metróvonal infrastruktúrája. Többek között új vágányokat, és kitérőket építettek be, kicserélték a biztosítóberendezéseket, és szigetelték az alagutakat is. A felújításnak köszönhetően minden állomás és megálló új külsőt és belsőt kapott, valamint nagy hangsúlyt fektettek az akadálymentesítésre is. Ennek keretében lifteket és ferdepályás felvonókat építettek be, hogy a mozgásukban korlátozott emberek is tudják használni a metrót. Emellett taktilis jelekkel segítik a látásukban korlátozott emberek közlekedését.
Az ország legforgalmasabb vasútvonalának számító 3-as metró felújítása – várhatóan két hónap múlva – a Nagyvárad tér és a Lehel tér állomások megnyitásával fejeződik be. Májustól már minden nap a teljes vonalon közlekednek a szerelvények, és az összes állomást használhatják az utasok.
Az Eötvös Lóránd utca elején a Kossuth Lajos utca mellett műszaki meghibásodás történt a Duna Menti Regionális Vízmű Zrt. (a továbbiakban: DMRV Zrt.) által üzemetetett gerinchálózat szakaszon március 3-ról 4-ére virradó hajnalon. A Víziközmű szolgáltató személyzete a közvetlen vízkiömlést akkor ideiglenesen megszüntette, de a végleges javításhoz ennél jelentősebb munkavégzésre lesz szükség.
A helyreállítási munkákat a DMRV Zrt. munkatársai várhatóan március 14-én reggel kezdik és szeretnék 16 óráig befejezni. A munkavégzés biztonságának biztosítása érdekében az Eötvös Lóránd utca teljes területe lezárásra kerül a Kossuth Lajos utcai behajtónál. Az utca forgalma a Deák Ferenc utca felől lesz lehetséges a lezárás végéig. Ez idő alatt felfüggesztésre kerül az Eötvös Lóránd utcán érvényben lévő egyirányú közlekedés előírása – számolt be róla az önkormányzat.
A vízhálózat javítása idején az ivóvíz-szolgáltatás ideiglenesen szünetelni fog. Az elzárt gerinchálózat körzetéhez tartozó, az elzárással érintett lakosság címre szóló tájékoztatást kap a DMRV Zrt.-től az ivóvíz-szolgáltatás felfüggesztéséről és annak várható időtartamáról.
A vízszolgáltatás időszakos szüneteltetése várhatóan érinti majd a Szeberényi u. 1. szám alatt üzemelő Fóti Római Katolikus Egyházközség Gondviselés Óvodáját is. Az óvoda vízellátását az adott időszakban a DMRV Zrt. kiemelten kezeli, és alkalmas műszaki megoldással hidalja át.
A hibaelhárítás miatt felbontott úttest helyreállítása várhatóan március 17-én fejeződik be.
A hazai szálláshelyeket követve, július 1-jétől közel 60 000 vendéglátó üzlet és turisztikai attrakció kezdi meg forgalmi, statisztikai adatai továbbítását a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központba (NTAK). Közülük eddig közel 20 000-en regisztráltak az NTAK-ba. Annak érdekében, hogy a vállalkozások még a főszezon előtt felkészülhessenek az adatszolgáltatásra, a Magyar Turisztikai Ügynökség önkéntes adatszolgáltatói tesztidőszakot indított.
Mintegy 50 000 vendéglátó üzlet – minden hazai étterem, cukrászda, büfé, kávézó, italüzlet, bár, zenés-táncos szórakozóhely, gyorsétterem és alkalmi vendéglátóhely − és közel tízezer turisztikai attrakció − minden jeggyel látogatható múzeum, vár, kastély, fürdő, strand, kalandpark, állatkert, vidámpark, védett természeti területet bemutató hely, turisztikai közlekedési eszköz, valamint zenés- táncos rendezvény − köteles lesz forgalmi, statisztikai adatait a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központba (NTAK) szoftveren keresztül továbbítani július 1-jétől. A Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) által létrehozott NTAK-ba a szálláshelyek már 2019 óta szolgáltatnak adatot; a bővítéssel így megvalósul a hazai turisztika rendszer digitalizálása, ami nagymértékben növeli az adatalapú ágazatirányítás hatékonyságát és vállalkozások versenyképességét.
Az MTÜ, annak érdekében, hogy elősegítse a vállalkozások felkészülését az adatszolgáltatásra, elindította az önkéntes adatszolgáltatói tesztidőszakot. „Ezzel lehetőséget biztosítunk a vendéglátó üzletek és turisztikai attrakciók üzemeltetőinek arra, hogy a szoftverek telepítésével, frissítésével még a főszezon indulása előtt felkészüljenek az adatszolgáltatásra. Így biztosítható, hogy a turisztikailag legforgalmasabb időszakban semmilyen fennakadást ne okozzon az üzletmenetben a szoftverek használata, amelyek az NTAK-adatszolgáltatást automatikusan, a háttérben végzik majd. Eddig mintegy 20 000 vállalkozás regisztrált a rendszerbe” – emelte ki Bődi Ivett, az MTÜ Turizmus stratégiai megvalósításért felelős vezérigazgató-helyettese.
A vendéglátó üzletek és turisztikai attrakciók üzemeltetői július 1-jétől csak olyan szoftvert használhatnak az értékesítéshez, amely alkalmas az NTAK adatszolgáltatásra. Ezek folyamatosan bővülő listája elérhető az info.ntak.hu oldalon. Jelenleg 31 vendéglátó szoftver közül választhatnak a vendéglátóhelyek, míg az attrakció üzemeltetők számára 5 jegykezelő szoftver érhető el.
A vállalkozásokat az ingyenesen elérhető VENDÉGEM szoftvercsaláddal is támogatja az MTÜ. A programcsalád az alapvető értékesítési funkciókat és az NTAK adatszolgáltatást is képes ellátni, aminek köszönhetően a csatlakozás nem feltétlenül jelent plusz költséget a turisztikai szolgáltatók számára. A későbbiekben az NTAK szoftverválasztó oldalán is elérhető VENDÉGEM Vendéglátást és VENDÉGEM Attrakciót úgy fejlesztették, hogy minimális műszaki követelmények mellet is működjenek, így internetelérhetőség mellett a szoftverekhez elegendő egy böngészővel rendelkező laptop, vagy asztali számítógép. A mobilapplikációk pedig a legtöbb IOS, vagy Android alapú okostelefonon, és táblagépen használhatóak lesznek.
További információ:
A Magyar Turisztikai Ügynökség
A turizmus Magyarország stratégiai fontosságú ágazata. 2022-ben mintegy 100 ezer vállalkozás működött ezen a területen, amelyekben több mint 400 000 munkavállaló dolgozott. Tavaly 14 millió vendég közel 40 millió vendégéjszakát töltött a hazai szálláshelyeken, az ágazat a GDP mintegy 12 százalékát állította elő. A turizmus versenyképességének erősítése érdekében jött létre 2016-ban a Magyar Turisztikai Ügynökség, a turisztikai ágazat kormányzati szervezete. Feladata a turizmusfejlesztés irányítása, stratégiájának meghatározása, a hazai és a küldőországokban folyó szakmai munka koordinációja, az országmárka fejlesztése, belföldi és nemzetközi kommunikációs és értékesítési kampányok lebonyolítása. Az MTÜ a hazai szakmai szervezetekkel együttműködve annak érdekében végzi feladatát, hogy növelje Magyarország turisztikai versenyképességét, és aktívan hozzájáruljon ahhoz, hogy az ország még vonzóbbá, élményekben gazdagabbá váljon a külföldi és belföldi utazók számára. Stratégiai célja, hogy hazánk Közép-Európa vezető turisztikai desztinációjává váljon, valamint, hogy az ágazat GDP-hez való közvetlen és közvetett hozzájárulása 2030-ra 16 százalékra növekedjen.
További információ: igyutazunk.hu
A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ
A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) egy, a Magyar Turisztikai Ügynökség által 2019-ben létrehozott digitális, adatalapú döntéstámogató rendszer, amelynek célja a hazai turizmus versenyképességének növelése. Jelenleg az összes hazai, mintegy 45 ezer szálláshely-szolgáltató továbbítja statisztikai adatait az NTAK-ba, 2023. július 1-jétől pedig további, közel 50 000 vendéglátó üzlet és 10 000 turisztikai attrakció üzemeltetője is megkezdi az adatszolgáltatást. A bővítéssel teljessé válik a hazai turizmus digitalizálása. Az Európában egyedülálló döntéstámogató rendszer segítségével valós időben válnak láthatóvá az ország összes turisztikai szolgáltatójának statisztikai mutatói. Az NTAK által biztosított információk nagymértékben növelik az adatalapú ágazatirányítás hatékonyságát, hozzájárulva ezzel a vállalkozások versenyképességének erősödéséhez.
További információ: https://info.ntak.hu/
A magyar piacon is megjelenik a világ vezető nagy háztartásigép-márkája, a Haier – jelentette be Rózsa Márton, a Candy Hoover Hungary Kft. ügyvezető igazgatója a 2023-as Konyhakiállításon. Április 15-től több mint 50 készülékből álló portfólió lesz elérhető a jövőbemutató hűtőszekrényektől és bortemperálóktól kezdve az intelligens mosó- és szárítógépeken át a beépíthető konyhai készülékekig. A hivatalos forgalmazói feladatokat a Candy Hoover Hungary Kft. látja el. A magyar piacra lépés jelentőségét mutatja, hogy a Haierhez hasonló márkabevezetésre itthon a nagy háztartásigép-szegmensben legalább jó ideje nem volt példa.
A világszerte több mint 160 országban jelen lévő és közel 40 éves múltra visszatekintő Haier az ázsiai és az amerikai nagy háztartásigép-piacokon elért sikereken felbuzdulva a közelmúltban Európára vonatkozóan is nagyon komoly célokat fogalmazott meg. A márka nem titkoltan a szegmens legnagyobb szereplői közé szeretne emelkedni. Ennek része a magyar piacon való megjelenés is, amely nagyban erősíti az európai terjeszkedést, ahol a vállalat már most számos gyártóbázissal rendelkezik. A hazai bevezetés teljes mértékben támogatja az anyavállalat stratégiai célját, hogy a Haier belátható időn belül az elsőszámú választás legyen a fogyasztók számára. A tervek szerint 2026-ra a Top 3 háztartási márkák egyikévé válik a brand.
„Az a célunk, hogy három év múlva nemcsak Európában, de Magyarországon is dobogós helyre kerüljön a Haier. A vállalat számára meglehetősen dinamikus növekedés körvonalazható a kontinensünkön, ezért a magyarországi terjeszkedés kapcsán is bizakodóak vagyunk. Nagyon örülünk, hiszen a hazai bevezetés révén egy nemzetközi sikertörténetnek lehetünk a részesei” – mondta Rózsa Márton, a Candy Hoover Hungary Kft. ügyvezető igazgatója.
A Haier eddig 21 európai országban volt elérhető, Magyarország lesz a 22., ahol hivatalosan is jelen lesz. A márka több mint 50 háztartási géppel – hűtőkkel, bortemperálókkal, mosó- és szárítógépekkel, valamint beépíthető konyhai készülékekkel – debütál a hazai piacon, a tervek szerint a termékek köre az elkövetkező években tovább bővül.
A Haier termékeket Magyarországon hivatalosan április 15-től lehet majd megvásárolni a kiemelt partnereknél, az Euronics, illetve a Media Markt üzleteiben és webáruházaiban. Ám nem kell másfél hónapot várni arra, hogy valaki megrendelhesse a Haier háztartási készülékét – az előrendelési lehetőség ugyanis március 3-án elindult.
A prémium minőségű és innovatív termékeket forgalmazó Haier immár 14-ik éve vezeti az Euromonitor International által készített, globálisan meghatározó háztartási készülékek márkarangsorát. Az egyedi technológiának és az okos funkcióknak köszönhetően a gépek teljes mértékben megfelelnek a modern otthonok folyamatosan változó kihívásainak. A brand trendteremtő erejét pedig jól tükrözi, hogy a világ egyik legnívósabb formatervezési versenyén, a Red Dot Awardson több alkalommal is díjat nyertek a Haier készülékek.
Első számú választás az okosotthonok kapcsán
A Haier készülékek a digitális, IoT megoldások terén is iránymutatóak. Ezek egyértelmű célja, hogy biztosítsák kényelmünket az okosotthonokban, ahol szinte bármi megvalósítható egy gombnyomásra. A Haiernél így például egy ruhacímke beolvasása alapján javaslatot kaphatunk egy mosási programra, de a wifi kapcsolatos készülékekkel akár az is megoldható, hogy áramfogyasztásunkat optimalizáljuk.
„Nemzetközi mellett hazai szinten is az a cél, hogy az okosotthonok kapcsán a Haier legyen az elsőszámú választás a fogyasztók számára. Ezen a területen itthon sok a kiaknázatlan lehetőség, ez komoly piaci potenciált jelent számunkra, amelyet mindenképp ki szeretnénk használni” – hangsúlyozta Rózsa Márton.
Candy Hoover Hungary Kft.-ről:
Candy Hoover Hungary Kft. 2002 óta látja el Magyaroroszágon a Candy márka importőri feladatait. A társaság anyavállalata a Haier Europe, amely a Haier Group része. A vállalatcsoport 5 kontinensen mintegy 100 000 alkalmazottat foglalkoztat. A Haier 14 egymást követő évben vezette az Euromonitor International által készített, a globálisan meghatározó háztartási készülék márkarangsorát. A Haier víziója, hogy az okos háztartási készülékek terén az IoT rendszerek és szolgáltatások világméretű vezetőjévé váljon. A Haier Group az első kínai vállalat, amely 2018 októberében lépett be a frankfurti China Europe International Exchange (CEINEX D-Share Market) részvénypiacára azzal a céllal, hogy népszerűsítse a márkát és támogassa üzleti növekedését nemzetközi és európai szinten. A vállalat olyan sikeres márkákkal büszkélkedhet, mint a Candy, Hoover, Haier, Rosières, Casarte, GE Appliances és Fisher & Paykel. A társaság európai központja az olaszországi Brugherio (MB) területén található.
Magyar expedíció indul a 8848 méteres Mount Everest meghódítására. Suhajda Szilárd az első magyar állampolgár lehet, aki oxigénpalack és magashegyi teherhordók nélkül mássza meg a Föld legmagasabb pontját.
“Március 23-án indulok Nepálba. A csúcsmászás a tervek szerint május közepén, második felében lesz, legkésőbb június első napjaiban szeretnék hazatérni. Hosszú távú célom, hogy tisztán, azaz oxigénpalack és teherhordók nélkül teljesítsem a Big Five-ot, az öt legmagasabb csúcsot, amelyek közül a 8611 méteres K2 2019-ben, a 8516 méteres Lhoce pedig tavaly sikerült” – mondta Suhajda Szilárd az expedíció csütörtöki budapesti sajtótájékoztatóján.
Mint kiemelte, felkészültnek érzi magát a feladathoz, bízik a jó körülményekben, a kedvező időjárásban, a szélcsendben és a kevés csapadékban. Hozzátette: lényegében egy nekifutásra van lehetőség, ezért nagyon fontos az előrejelzések alapos vizsgálata, valamint az, hogy a lehetőségekhez mérten távol tudja tartani magát a nagy számban érkező “kereskedelmi mászóktól”.
-MTI-
“Ez a nap több, mint egy átlagos nap. A tiszteletünket, szeretetünket, nagyrabecsülésünket kell, hogy kifejezzük a hölgyeknek, akik feleségek, édesanyák, nagyszülők, dédszülők. Természetesen nem csak ezen az egy napon kellene megemlékeznünk a nőkről, hanem folyamatosan, hiszen életünket nélkülük nem lehet elképzelni. Én magam sem tudnám, hiszen nekem is édesanyám, feleségem és lányom van. A tiszteletünket akarjuk kifejezni ezen a napon, mégha szimbolikusan is, de valójában ennek egész évben kell tartania, mivel nagyon sok mindent köszönhetünk a nőknek. Az életet, a törődést, a szeretetet, a türelmet, amit az életünket kísérő, támogató nőktől kapunk” – mondta a polgármester.
Fórumon számoltak be még január végén Fót kerékpáros koncepciójáról. A biciklis közlekedés tervének kidolgozásával az önkormányzat tavaly az Értékterv Kft.-t bízta meg. Barna Zsolt építőmérnököt, a Kft. ügyvezetőjét kérdeztük a lehetőségekről.
Hogyan értékeli a január 28-i fórumot, ahol a lakossági véleményeket is meghallgathatták?
A fórum mindenképp elérte a célját, érdemi beszélgetés alakult ki a lakókkal. Szakembereink nem meggyőzni akarják a fótiakat, hanem bemutatni nekik, hogy mit gondolunk a kerékpárközlekedésről, a települési közlekedés biztonságáról, és hogy szerintünk mi lenne a fejlődés optimális iránya. A végleges koncepció a lakossági vélemények figyelembevételével alakul ki. Voltak határozott ellenvélemények is, ezekről szintén hosszasan beszélgettünk.
Mikor kérte fel önöket az önkormányzat a koncepció kidolgozására?
Tavaly nyáron történt egy beszerzés, amelyen mi nyertük el Fót kerékpárforgalmi hálózati tervének, azaz ennek a koncepciónak a kidolgozási lehetőségét. Természetesen adatgyűjtéssel kezdtünk neki a munkának. Egyeztettünk helyi civil szervezetekkel, rendszeresen találkoztunk az önkormányzat kerékpáros munkacsoportjával is. A lakosságot online kérdőívben szólítottuk meg, amit több, mint ezren töltöttek ki – ez volt eddig a legsikeresebb online lakossági kérdőív Fóton.
Milyen fejlesztéseket ajánlanak?
A hazai kerékpározásról általánosan elmondható, hogy a lakosok többségének van biciklije és használja is. A fótiak is nyitottak a kerékpározásra, viszont hétköznapi rutinként – iskolába, munkába vagy vásárolni – már kevesebben bicikliznek, de nem elhanyagolható a számuk.
Az iskolai kérdőívek is fontos információkkal segítették a munkánkat: 1600 iskolás válaszait dolgoztuk fel. Talán a legfontosabb adat, amire mindenkinek oda kellene figyelnie, hogy ha a gyerekek szabadon választhatnák meg Fóton, hogy mivel mennek iskolába, akkor a jelenlegi 5%-ról közel 30%-ra nőne a kerékpárral közlekedő gyerekek aránya. Ez – számos egyéb pozitív hatása mellett – együtt járna a gyerekek egészségi állapotának javulásával és a gépjárműforgalom csökkenésével.
A kerékpáros iskolába járás – mint sok helyen – negatív spirálban van: mivel a szülők jelentős része veszélyesnek ítéli meg a kerékpározást, autóval szállítják a gyerekeket az iskolába. Így viszont maguk is növelik az autós forgalmat, még kevésbé lesz kerékpározható az iskolák környéke, még többen ülnek autóba… De nem elérhetetlen cél, hogy az iskolába biciklivel jussanak el a gyerekek. Fontos, hogy akár apró, de határozott lépésekkel egyre több irányból elősegítsük a biztonságos iskolába jutás lehetőségét, ezzel meg lehetne fordítani ezt a negatív folyamatot. Ennek érdekében több javaslatot fogalmaztunk meg.
Abban mindenki egyetért, hogy amennyiben megfelelő forrás áll rendelkezésre, a forgalmas főutak mentén kerékpárutakat kell építeni Fóton, ahol biztonságosan közlekedhetnek a kerékpárosok (de ez csak a kiemelt irányokban segíti a közlekedést). Dunakeszi irányába két úton, Fótliget irányába, Mogyoród és Csomád felé egy-egy útvonalon. Öt irányban kellene kerékpárút, aminek a költsége kilométerenként akár 100-200 millió forint is lehet. E nagy projektek megvalósítása fontos cél, de csak hosszabb távon, pályázati forrásokból lehetséges. A fő kérdés, hogy mit tehetünk addig, amíg ez nem valósul meg, hogyan tudjuk segíteni a kerékpározás fejlődését.
Fót utcahálózata az összes településhez hasonlóan főutakból, néhány gyűjtőútból és lakóutcákból áll. A lakóutcákban ideális esetben nincs átmenő forgalom és 20-30 km/óra a sebességhatár – ha ez valóban így lenne, az minden ott élő számára kedvezőbb környezetet jelentene, és emellett segítené a gyalogos és a kerékpáros közlekedés lehetőségeit is. Az átmenőforgalom kizárása és a sebességhatárok betartása/kikényszerítése érdekében az önkormányzat saját forrásból is előre tud lépni.
Javaslatunk, hogy a lakóutcákból – az ott élőkkel együttműködve – fokozatosan alakítsanak ki forgalomcsillapított zónákat. Ha valahol jelen van az átmenő forgalom, akkor meg kell vizsgálni, hogyan lehet kizárni, elterelni. Ehhez eszköz lehet az egyirányúsítás, esetleg csomóponti mozgások korlátozása. A sebességcsökkentés kikényszerítésére több megoldás lehetséges. Legegyszerűbb a „fekvő rendőr” vagy küszöb kihelyezése, ezek barátságosabb formái nem verik szét a futóművet, de lelassítják a gépjárműveket. Térkőből épített változataik esztétikusan is kialakíthatók. A sebességcsillapítás egyik leghatékonyabb módszere az út szűkítése vagy elhúzása, ez számos módon történhet a virágládáktól kezdve különböző épített megoldásokon keresztül a növényzet telepítéséig. Ezek az eszközök nem csak a sebességet csökkentik, hanem az átmenő forgalmat is távol tartják: kevésbé szívesen hajtanak be a vezetők az ilyen utcákba, jobban kell figyelni, nem tudnak időt spórolni – így százmilliók elköltése nélkül is érezhetően javíthatunk a közlekedésbiztonságon, a kerékpározás lehetőségein.
Nyugat-Európában számos országban léteznek úgynevezett kerékpáros utcák. Ezeknek a lényege az, hogy a kerékpáros közlekedésnek van elsőbbsége egy-egy utcában, azonban autóval is lehet bennük közlekedni. A biciklisek egymás mellett is haladhatnak, illetve több országban ezekben az utcákban a kerékpárost nem lehet megelőzni, csak akkor, ha ő jelzi, hogy megelőzhető. Országtól függően vagy 20, vagy 30 km/óra a megengedett sebesség. A kerékpáros utcák úgy vannak kialakítva, hogy bármelyik szakaszuk elérhető autóval, viszont nem lehet végigmenni rajtuk teljes hosszában, csak biciklivel, azaz kizárják az átmenő forgalmat. Kis ráfordítással biztonságos, vonzó kerékpáros tengelyt lehet így kialakítani meglévő utcákból, és nagyon jók a tapasztalatok azokban az országokban, ahol ezek megvalósultak. Magyarországon a KRESZ – még – nem ismeri a kerékpáros utca fogalmát, de hasonló forgalomszervezésű utcát ki lehet alakítani a hazai jogszabályoknak megfelelően is.
A Szent Imre utca erre alkalmas lenne, hiszen két főút között fekszik. Ha ebben az utcában megvalósulna az, hogy csak kerékpárral és busszal lehet végigmenni az utca teljes hosszában, gépjárművel nem, akkor lényegében kerékpáros utcaként működhetne. Ez nem jelentene óriási változást az ott élőknek, az ott lakók továbbra is korlátozás nélkül meg tudnák közelíteni a házukat autóval, viszont csökkenne az utcában érzékelhető sebesség, és a főutak forgalma nem terelődhetne errefelé. A lakóutcáktól a Szent Imre utcán keresztül a település központjáig lehetne egy kerékpáros tengelyt kialakítani, amihez nem kell kerékpárutat építeni milliárdokért.
A Szent Imre utca – Rév utca ilyen kialakítása kapcsán kaptunk ellenvéleményt is, amelyet szintén figyelembe veszünk. Nagyon fontos, hogy minden fejlesztés változással jár, és ezért okozhat konfliktusokat. Mindig az előnyök (közlekedésbiztonság, élhetőbb lakókörnyezet, stb.) és a hátrányok (pl. pár száz méter kerülő, néhány másodperc időveszteség) súlyát kell mérlegelni és tudatosítani.
Az iskola irányába szervezett bicibusz hatékony, egyben közösségszervező megoldás a biztonságosabb kerékpározás érdekében. Ennek lényege, hogy egy-két felnőtt vezetésével minden reggel azonos útvonalon kísérik az iskolába a gyerekeket. Érdemes először rövidebb ideig egy-egy kiválasztott irányban kipróbálni ezt a megoldást, majd a tapasztalatok és a visszajelzések alapján kialakítani tartós formában.
Mikorra várható a végleges koncepció?
A véleményezési változatot leszállítottuk, amelyre az önkormányzattól kapunk egy bírálatot, és ez alapján tudjuk véglegesíteni a koncepciót, amely várhatóan áprilisra készül el. Ezt követően azt javasoljuk, hogy a koncepció kerüljön a képviselő-testület elé, amely egy határozatban dönthet róla, és így a jövőbeni fejlesztések során megkerülhetetlen, a település elvárásait rögzítő dokumentumként is hasznosulhat.