Emberséggel Fótért díjban részesült március 15-én Török Ágnes, aki 1983-ban kezdte a pedagógusi pályafutását Fóton a gyermekvárosban, ahol pedagógiát és pszichológiát tanított. Jelenleg a Pest Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat Dunakeszi Tagintézményének fóti telephelyén dolgozik, óvodapszichológusként a fóti óvodák munkáját is segíti. Közel negyven év pedagógiai, pszichológiai munkája fűzi Fóthoz, ennek a tanévnek a végén vonul nyugdíjba. A díj kapcsán kérdeztük eddigi munkásságáról.
Mikor kezdte el a pályáját?
1983-ban diplomáztam, augusztusban kerültem a fóti gyermekvárosba, ahol az óvónőképzőben tanítottam pedagógiát, pszichológiát. Eredetileg orosz-pedagógia szakon végeztem. 1992-ben szereztem diplomát pszichológiából. A gyermekvárosban 1995-ig dolgoztam, majd átkerültem a Fővárosi Gyermek és
Ifjúságvédelmi Intézetbe, az Alföldi utcába, ahol mélyinterjúkat készítettem olyan szülőkkel, akik arra vágytak, hogy örökbe fogadjanak gyerekeket. Amikor a kisebbik gyerekem 2 éves lett, az akkori nevelési tanácsadóban Fóton kezdtem el dolgozni, aminek egy év múlva a vezetője lettem. 12 évig erősítettem ezt a csapatot. 2012-ben átszerveződött a nevelési tanácsadók rendszere, és a fóti nevelési tanácsadót a Dunakeszi Járás Igazgatósága alá
helyezték. Ekkor kerültem a pedagógiai szakszolgálathoz pszichológusként. Mindenképp előnyt jelentett, hogy a pedagógiából és pszichológiából is elvégeztem az egyetemet. Jelenleg is hasznosítom mindkét végzettségemet, illetve ismereteimet, hiszen járási szinten az óvoda- és iskolapszichológusoknak a koordinátoraként dolgozom.
A pedagógusok oldaláról is meglátom a problémákat, illetve az, hogy kétféle nézőpontból szemlélem a gyerekek gondjait, az mindenképpen hasznos a hatékony eszközök megtalálásában.
Óvodapszichológusként milyen problémákkal találkozik leginkább?
Főleg a beilleszkedési nehézségek, a magatartási problémák tartoznak az óvodapszichológus kompetenciájába, illetve a szorongó ovisok gondjainak a feloldása. Az óvoda- és az iskolapszichológia elsődleges szűrőként működik. Észrevesszük, ha komolyabb probléma van egy gyerekkel, ha autisztikus, ha figyelemzavaros, ha
túlmozgásos. Tehetünk javaslatot a szülőknek, illetve az óvónőknek, hogy érdemes lenne további vizsgálatokat végezni annak érdekében, hogy a megfelelő segítséget, támogatást meg tudja kapni a gyermek.
Tősgyökeres fóti?
Eredetileg veszprémi vagyok, de már 40 éve élek Fóton. Ez alatt a 4 évtized alatt sok emberrel kerültem kapcsolatba. Szeretem a várost, büszke vagyok arra, hogy ez a közösség elismerte a munkámat. A díjjal kapcsolatban nekem ez jelenti a legtöbbet, hogy a közösség, ahová 40 éve tartozom, megbecsült. Egyáltalán nem számítottam erre a szép elismerésre, mivel a szakszolgálat dolgozóit nem nagyon szokták észrevenni, mi inkább láthatatlanok vagyunk, háttérmunkások. Ez a díj a kollégáimnak, a szakszolgálat munkatársainak is szól, ez büszkévé tesz.
Hogyan látja, a szakmájában van megfelelő utánpótlás?
Sok fiatal dolgozik a szakszolgálatban, de az az igazság, hogy főleg a gyakorlat miatt jönnek hozzánk, de ettől eltérő, teljesen más jövőképük van. Az jó dolog, hogy a szakszolgálatnál a fiatal pszichológusok, fejlesztő-pedagógusok remek gyakorlatot tudnak szerezni, mert nagyon sokrétű ez a munka, rengeteg mindent tapasztalhatnak, amelyeket a pályájukon nagyon jól tudnának kamatoztatni. De általánosságban elmondható, hogy az utánpótlás sajnos akadozik.