A Pallas Athéné Könyvkiadó gondozásában jelent meg Constantinos C. Markides SZERVEZZÜK ÚJRA! című könyve. A „Vállalatok az állandósult diszrupció korában” alcím segíti az olvasót abban, hogy ne csak tapogatózzon a könyv témáját illetően, hanem ráérezzen arra, hogy Markides menedzsmentprofesszor könyvével a 21. századi vállalkozásoknak igyekezett összeállítani egy útmutatót.
A Pallas Athéné Könyvkiadó július 28-án megrendezett könyvbemutatóján Mándó Milán marketing és üzleti modell tanácsadó, illetve a könyv fordítója, Dr. Borbély-Bartis Katalin beszélgettek a világ egyik legjelentősebb stratégia és innovációs szakértőjének, Constantinos C. Markidesnek a kötetéről.
Miért lehet aktuális a könyv napjainkban? Erre keresték a többi között a beszélgetőpartnerek a választ. A radikális változások korát éljük a technológiai fejlődés, a geopolitikai átrendeződések, demográfiai, intézményi, környezeti és járványügyi fordulatok sodrásában. A vállalatoknak folyamatosan készen kell állniuk, hogy az őket érintő kihívásokra válaszolni tudjanak. Ebben segíti őket a szerző a kutatásokkal és esettanulmányokkal egyaránt alátámasztott, inspiráló kötete.
Hogyan készíthető fel egy vállalat az állandósult, egymást érő és mindent felforgató változásokra? Hogyan lehet ráhangolódni a küszöbön álló fenyegetésekre, ha közben még javában tart az aktuális átalakítás levezénylése? Ezekkel a súlyos kérdésekkel szembesül manapság minden vezető, s nemcsak védekezniük kellene ezen hatások ellen, hanem kreatív módon saját javukra fordítaniuk. A szerző 486 globális cég vezérigazgatóját érintő 2019-es felmérése alapján a többi között arra is felhívja a figyelmet, hogy bár 96%-uk úgy gondolja, a diszrupciót inkább lehetőségként kell kezelni, mint fenyegetésként, szinte mindannyian lehetetlen küldetésként élik meg, hogy rettegő munkavállalóikat meggyőzzék erről.
A kötet tudományos és gyakorlati példákon keresztül egyaránt feltárja azokat a lépéseket, amelyeket a vezetőknek a siker érdekében meg kell tenniük. Új módszereket javasol a mozgósításra és véleménye szerint intézményesíteni kell azon mindennapi viselkedésformákat, amelyek révén nemcsak azonnal felismerjük a közelgő változást, de gyorsan és hatékonyan válaszolni is tudunk rá.
A könyv amellett érvel, hogy a szervezet különböző szintjein dolgozó menedzserek néhány apró és célirányos cselekedet által nagy változásokat képesek elérni. Ha pedig ezek a decentralizált tettek a felsővezetés által előírt kereteken belül történnek, sok ezer apró lángot lobbanthatnak fel, amelyek a vállalat egész szervezeti környezetét átalakító futótűzzé válhatnak. A szerző alaposan körbejárja azt a témát is, miként adhatunk innovatív választ a diszrupcióra. Rámutat, hogy a siker és a kudarc közötti különbség abban áll, hogyan valósítják meg ezeket az elgondolásokat. Az emberek gyakran elmulasztják tettekre váltani a tudásukat .
A kötet végén Constantinos C. Markides a miért – mit – hogyan hármasával kapcsolatban kijelenti: ha mindhárom elem a helyén van, nagy az esélyünk a sikerre. Ha bármelyik kettő hiányzik a háromból, akkor garantált a kudarc. Ha pedig mind a hármat helyesen akarjuk kialakítani és végrehajtani, annak előfeltétele az erős vezetés – figyelmeztet.
A könyvbemutató szereplői konklúzióként mondták ki azt a tanulságot, amit Markides 12 fejezeten keresztül hangsúlyoz könyvében, hogy az emberek félnek a változástól, egy sikeres vállalkozásnak a motorja pedig nem más, mint a változás, a megújulás képessége. A vállalkozásokra társasjátékként kell tekinteni, melyben a részt vevő játékosok jól érzik magukat, nem félnek a gyengeségeiktől, hanem azokat megvizsgálva, azokból tanulva újabb célokat tűznek ki. Markides professzor szorgalmasan feltérképezi az újfajta játék szabályait, és meggyőzően mutatja be azokat az eszközöket, amelyekre egy vezetőnek szüksége van a győzelemhez. A könyv kötelező olvasmány minden felsővezető számára, aki a pályáján haladni akar, és az általa vezetett szervezet helyét meg akarja tartani az innováció gyorsuló világában.