Szeplőtelen Fogantatás templom 2. rész: A szentély

by franciska

 

Folytatjuk elkezdett sorozatunkat, amelyben részletesen megismerhetjük Fót egyik leghíresebb műemlékét, a Szeplőtelen Fogantatás templomot. A bemutatásban Gedai György kántor úr volt segítségünkre. Ebben a részben már nem csak kívülről, hanem belülről is megcsodáltuk a híres épületet. 

Belépve a templomtérbe elénk tárul a bazilikákra jellemző térkialakítás és a gazdag ornamentika lenyűgöző látványa. A belső tér 49 méter hosszú az ajtótól a szentély faláig. A templom három hajója közül a középső mennyezete kazettás, amely aranyozott gerendázattal készült. A két oldalhajó egy-egy mellékoltárhoz vezet, a bal oldali oltárkép a sárkánnyal viaskodó Szent Györgyöt, a jobb oldali Szent Franciskát ábrázolja. A középhajóból márványlépcső vezet fel a szentélybe, melynek boltozatát és oldalait freskók díszítik. A főoltár képe a Szeplőtelen Szűz Máriát ábrázolja.

 

A szentély freskói Karl von Blaas munkái. A legújabb felújítás secco-ként definiálja ezeket a képeket. A freskó esetében a nedves vakolatra festik az alkotást, hogy a festék jobban beivódjék, míg a secco-nál száraz felületre kerülnek a képek, s ezzel a technikával kevésbé lesznek a színek maradandóak.

A legfelső sor középen Jézus alakja található, s az őt körülvevő négy evangélista: Máté, Márk, Lukács és János. Máté jelképe az ember, Márké az oroszlán, a puszta jelképe, Lukácsé az áldozati tulok, Jánosé a sas, mert evangéliuma elején mintegy sasszárnyakon emelkedik fel Krisztus isteni eredetének titkához.


Az aranyozás a bizánci ortodox stílusnak a jellemzője, hiszen az arany mennyei szín. A második sor középen Mária mennybemenetele utáni megkoronázásának jelenete látható, tőle jobbra pedig a betlehemi jelenet. A középső sor jobb oldalának legszélső freskója Szent Pál megtérését ábrázolja, ahogy az úr leveti a lováról, és Saul-ból Szent Pál lesz. Bal oldalon szintén két kép látható, az egyik az angyali üdvözlet jelenete, a másik pedig amikor Jézus Péterre bízza a kulcsokat.

A főoltár Máriát, a napba öltözött asszonyt ábrázolja . A templom elnevezése a Szeplőtelen Fogantatás, Máriára vonatkozik, nem Jézusra. Mária, Jézus anyja a katolikus hittanítás szerint bűn nélküli életre született. A Szeplőtelen Fogantatás hittételt 1854-ben IX. Pius pápa nyilvánította kötelezővé.1855-ben elsőként szentelték ezt a templomot ennek a dogmának a tiszteletére. A templom búcsúnapja ebből következőleg december 8., mert a katolikus naptárban ez a Szeplőtelen Fogantatás napja. A templom másik búcsúnapja augusztus 20. Szent István napja.

ÉRDEKES LEHET:

Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. RENDBEN Tovább