Merre fejlődhet a kerékpáros közlekedés Fóton?

by franciska

Fórumon számoltak be még január végén Fót kerékpáros koncepciójáról. A biciklis közlekedés tervének kidolgozásával az önkormányzat tavaly az Értékterv Kft.-t bízta meg. Barna Zsolt építőmérnököt, a Kft. ügyvezetőjét kérdeztük a lehetőségekről.

Hogyan értékeli a január 28-i fórumot, ahol a lakossági véleményeket is meghallgathatták?

A fórum mindenképp elérte a célját, érdemi beszélgetés alakult ki a lakókkal. Szakembereink nem meggyőzni akarják a fótiakat, hanem bemutatni nekik, hogy mit gondolunk a kerékpárközlekedésről, a települési közlekedés biztonságáról, és hogy szerintünk mi lenne a fejlődés optimális iránya. A végleges koncepció a lakossági vélemények figyelembevételével alakul ki. Voltak határozott ellenvélemények is, ezekről szintén hosszasan beszélgettünk.

Mikor kérte fel önöket az önkormányzat a koncepció kidolgozására?

Tavaly nyáron történt egy beszerzés, amelyen mi nyertük el Fót kerékpárforgalmi hálózati tervének, azaz ennek a koncepciónak a kidolgozási lehetőségét. Természetesen adatgyűjtéssel kezdtünk neki a munkának. Egyeztettünk helyi civil szervezetekkel, rendszeresen találkoztunk az önkormányzat kerékpáros munkacsoportjával is. A lakosságot online kérdőívben szólítottuk meg, amit több, mint ezren töltöttek ki – ez volt eddig a legsikeresebb online lakossági kérdőív Fóton.

Milyen fejlesztéseket ajánlanak?

A hazai kerékpározásról általánosan elmondható, hogy a lakosok többségének van biciklije és használja is. A fótiak is nyitottak a kerékpározásra, viszont hétköznapi rutinként – iskolába, munkába vagy vásárolni – már kevesebben bicikliznek, de nem elhanyagolható a számuk.

Az iskolai kérdőívek is fontos információkkal segítették a munkánkat: 1600 iskolás válaszait dolgoztuk fel. Talán a legfontosabb adat, amire mindenkinek oda kellene figyelnie, hogy ha a gyerekek szabadon választhatnák meg Fóton, hogy mivel mennek iskolába, akkor a jelenlegi 5%-ról közel 30%-ra nőne a kerékpárral közlekedő gyerekek aránya. Ez – számos egyéb pozitív hatása mellett – együtt járna a gyerekek egészségi állapotának javulásával és a gépjárműforgalom csökkenésével.

A kerékpáros iskolába járás – mint sok helyen – negatív spirálban van: mivel a szülők jelentős része veszélyesnek ítéli meg a kerékpározást, autóval szállítják a gyerekeket az iskolába. Így viszont maguk is növelik az autós forgalmat, még kevésbé lesz kerékpározható az iskolák környéke, még többen ülnek autóba… De nem elérhetetlen cél, hogy az iskolába biciklivel jussanak el a gyerekek. Fontos, hogy akár apró, de határozott lépésekkel egyre több irányból elősegítsük a biztonságos iskolába jutás lehetőségét, ezzel meg lehetne fordítani ezt a negatív folyamatot. Ennek érdekében több javaslatot fogalmaztunk meg.

Abban mindenki egyetért, hogy amennyiben megfelelő forrás áll rendelkezésre, a forgalmas főutak mentén kerékpárutakat kell építeni Fóton, ahol biztonságosan közlekedhetnek a kerékpárosok (de ez csak a kiemelt irányokban segíti a közlekedést). Dunakeszi irányába két úton, Fótliget irányába, Mogyoród és Csomád felé egy-egy útvonalon. Öt irányban kellene kerékpárút, aminek a költsége kilométerenként akár 100-200 millió forint is lehet. E nagy projektek megvalósítása  fontos cél, de csak hosszabb távon, pályázati forrásokból lehetséges. A fő kérdés, hogy mit tehetünk addig, amíg ez nem valósul meg, hogyan tudjuk segíteni a kerékpározás fejlődését.

Fót utcahálózata az összes településhez hasonlóan főutakból, néhány gyűjtőútból és lakóutcákból áll. A lakóutcákban ideális esetben nincs átmenő forgalom és 20-30 km/óra a sebességhatár – ha ez valóban így lenne, az minden ott élő számára kedvezőbb környezetet jelentene, és emellett segítené a gyalogos és a kerékpáros közlekedés lehetőségeit is. Az átmenőforgalom kizárása és a sebességhatárok betartása/kikényszerítése érdekében az önkormányzat saját forrásból is előre tud lépni.

Javaslatunk, hogy a lakóutcákból – az ott élőkkel együttműködve – fokozatosan alakítsanak ki forgalomcsillapított zónákat. Ha valahol jelen van az átmenő forgalom, akkor meg kell vizsgálni, hogyan lehet kizárni, elterelni. Ehhez eszköz lehet az egyirányúsítás, esetleg csomóponti mozgások korlátozása. A sebességcsökkentés kikényszerítésére több megoldás lehetséges. Legegyszerűbb a „fekvő rendőr” vagy küszöb kihelyezése, ezek barátságosabb formái nem verik szét a futóművet, de lelassítják a gépjárműveket. Térkőből épített változataik esztétikusan is kialakíthatók. A sebességcsillapítás egyik leghatékonyabb módszere az út szűkítése vagy elhúzása, ez számos módon történhet a virágládáktól kezdve különböző épített megoldásokon keresztül a növényzet telepítéséig. Ezek az eszközök nem csak a sebességet csökkentik, hanem az átmenő forgalmat is távol tartják: kevésbé szívesen hajtanak be a vezetők az ilyen utcákba, jobban kell figyelni, nem tudnak időt spórolni – így százmilliók elköltése nélkül is érezhetően javíthatunk a közlekedésbiztonságon, a kerékpározás lehetőségein.

Nyugat-Európában számos országban léteznek úgynevezett kerékpáros utcák. Ezeknek a lényege az, hogy a kerékpáros közlekedésnek van elsőbbsége egy-egy utcában, azonban autóval is lehet bennük közlekedni. A biciklisek egymás mellett is haladhatnak, illetve több országban ezekben az utcákban a kerékpárost nem lehet megelőzni, csak akkor, ha ő jelzi, hogy megelőzhető. Országtól függően vagy 20, vagy 30 km/óra a megengedett sebesség. A kerékpáros utcák úgy vannak kialakítva, hogy bármelyik szakaszuk elérhető autóval, viszont nem lehet végigmenni rajtuk teljes hosszában, csak biciklivel, azaz kizárják az átmenő forgalmat. Kis ráfordítással biztonságos, vonzó kerékpáros tengelyt lehet így kialakítani meglévő utcákból, és nagyon jók a tapasztalatok azokban az országokban, ahol ezek megvalósultak. Magyarországon a KRESZ – még – nem ismeri a kerékpáros utca fogalmát, de hasonló forgalomszervezésű utcát ki lehet alakítani a hazai jogszabályoknak megfelelően is.

A Szent Imre utca erre alkalmas lenne, hiszen két főút között fekszik. Ha ebben az utcában megvalósulna az, hogy csak kerékpárral és busszal lehet végigmenni az utca teljes hosszában, gépjárművel nem, akkor lényegében kerékpáros utcaként működhetne. Ez nem jelentene óriási változást az ott élőknek, az ott lakók továbbra is korlátozás nélkül meg tudnák közelíteni a házukat autóval, viszont csökkenne az utcában érzékelhető sebesség, és a főutak forgalma nem terelődhetne errefelé. A lakóutcáktól a Szent Imre utcán keresztül a település központjáig lehetne egy kerékpáros tengelyt kialakítani, amihez nem kell kerékpárutat építeni milliárdokért.

A Szent Imre utca – Rév utca ilyen kialakítása kapcsán kaptunk ellenvéleményt is, amelyet szintén figyelembe veszünk. Nagyon fontos, hogy minden fejlesztés változással jár, és ezért okozhat konfliktusokat. Mindig az előnyök (közlekedésbiztonság, élhetőbb lakókörnyezet, stb.) és a hátrányok (pl. pár száz méter kerülő, néhány másodperc időveszteség) súlyát kell mérlegelni és tudatosítani.

Az iskola irányába szervezett bicibusz hatékony, egyben közösségszervező megoldás a biztonságosabb kerékpározás érdekében. Ennek lényege, hogy egy-két felnőtt vezetésével minden reggel azonos útvonalon kísérik az iskolába a gyerekeket. Érdemes először rövidebb ideig egy-egy kiválasztott irányban kipróbálni ezt a megoldást, majd a tapasztalatok és a visszajelzések alapján kialakítani tartós formában.

Mikorra várható a végleges koncepció?

A véleményezési változatot leszállítottuk, amelyre az önkormányzattól kapunk egy bírálatot, és ez alapján tudjuk véglegesíteni a koncepciót, amely várhatóan áprilisra készül el. Ezt követően azt javasoljuk, hogy a koncepció kerüljön a képviselő-testület elé, amely egy határozatban dönthet róla, és így a jövőbeni fejlesztések során megkerülhetetlen, a település elvárásait rögzítő dokumentumként is hasznosulhat.

 

ÉRDEKES LEHET:

Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. RENDBEN Tovább