Szeptember elsején megkezdődött a tanév, becsengettek a fóti iskolákban is. Három általános iskola vezetőjét kérdeztük meg a tanévkezdésről, az aktuális problémáikról és arról, hogy hogyan készülnek fel arra az esetre, ha ismét online oktatásra kell áttérniük.
Németh Kálmán Általános Iskola: Szebeni Boglárka, intézményvezető
63 elsős diák kezdi a tanévet nálunk. Ebben az évben jó néhány gyerek érkezett más körzetből is. Egykori diákjaink szülőként szívesen választanak minket, bízzák ránk gyermekük oktatását, nevelését. 361 diákunk van, az iskolánk légköre családias, minden gyereket ismerünk. A tantermeink otthonosak, nagy játszóudvarunk van. Nagy hangsúlyt fektetünk a biztos alapok megszerzésére, ezért megemeltük a magyar nyelv és irodalom, matematika tantárgyak óraszámát. A szakköri órákon és a tehetséggondozó foglalkozásokon lehetőségünk nyílik arra, hogy a gyermekek érdeklődését figyelembe véve segítsük személyiségük kibontakoztatását. Sajnos pár éve pedagógushiánnyal küzdünk, jelenleg is van betöltetlen státuszunk. Keresünk matematikatanárt, illetve egy tanítót és kénytelenek vagyunk alkalmazni nyugdíjas kollégákat óraadóknak egyes státuszokra. Az elmúlt négy évben már találkoztunk azzal a problémával, hogy bizonyos szakterületeken tanárhiány van. Először a természettudományos tantárgyaknál jelentkezett ez a probléma. Örülünk neki, hogy ebben a tanévben a tankerületbe 6 fiatal pedagógus érkezett Klebelsberg ösztöndíjjal, közülük ketten nálunk kezdték a tanévet, amire nagyon büszkék vagyunk.
Muszáj tudomásul vennünk, hogy a COVID újabb hulláma miatt ismét van esély arra, hogy online oktatásra kell majd térni. Tavalyelőtt nagyon nehéz volt az átállás. A tavalyi év is megviselt mindenkit, annak ellenére, hogy előre készültünk a digitális oktatásra. Idén jelenléti oktatással kezdjük a tanévet, szükség esetén azonban ugyanazok a belső szabályok lesznek érvényesek, mint tavaly. Fel vagyunk készülve arra is, ha át kell állni a digitális oktatásra.
Garai János Általános Iskola: Cselőtei József, igazgatóhelyettes
447 diákkal kezdtük a tanévet, két első osztályt indítottunk 32 kisdiákkal. Tavaly szintén két első osztályunk volt, de idén a maximum létszámot érték el. Mi is küzdünk a tanárhiánnyal. Alsó tagozaton nincs elegendő tanítónk, akik tanítói és napközis feladatokat tudnának ellátni. Felső tagozaton hiányzik a matematika-fizika szakos pedagógus, szinte lehetetlen találni, de ugyanígy nehéz más természettudományos szakoknál is betölteni a státuszt. Idegennyelv-szakos tanárokra is hamarosan szükségünk lesz, mert több kolléga fog nyugdíjba menni a következő évben. Informatikatanárt sem egyszerű találni. Minden nehézség ellenére a feladatot el kell látni. Pedagógiai asszisztenseket veszünk fel, akik segítségünkre lehetnek a napközis gyermekfelügyelet ellátásában. A szakos hiányt helyettesítésekkel tudjuk megszervezni, többletórákkal, vagyis a kollégák a megengedett óraszámok felett látják el a helyettesítést. Sajnos ez azt eredményezi, hogy minden kollégára több feladat hárul.
Két tagozatunk van az iskolában. A nyelvi és a matematika tagozat. Az alsósaink számára mindkét tagozatból indítunk előkészítőt, ami azt jelenti, hogy már ekkor megalapozzuk a nyelvoktatást, illetve a matematikai gondolkodást.
Ami a COVID-ot illeti, készülünk az újabb hullámra, vagyis felkészültebben várjuk, mint tavaly. Kidolgozott tervünk van arra az esetre, hogy hogyan térjünk át egyik napról a másikra a digitális oktatásra, illetve, hogy milyen előírásokat tartsunk be a járvány idején.
Fót Fáy András Általános Iskola: Kakuk Zsolt, intézményvezető
Iskolánkban 524 diák kezdett szeptember elsején, és 55 kolléga. Három első osztályunk van, összesen 74 tanulóval. Idén szerencsére nincs nagy pedagógushiány az iskolánkban, de jövőre várható. Angol tagozatos iskola vagyunk, amit szeretnek a szülők és a gyerekek is, ezért viszonylag népszerűek vagyunk. Elindítottunk idén egy új projektet, az angol napközit, ahol anyanyelvi tanárok játékos foglalkozás keretén belül tanítanak. Ebből egy osztály indult. Az évnyitónk jó hangulatban telt, örültek a szülők, hogy bekísérhették a diákokat. Tipikus év eleji szervezési gondokkal küzdünk, amelyek természetesek.
A COVID újabb hulláma esetén mind a két verzióra fel vagyunk készülve. Bízunk abban, hogy a jelenléti oktatással végig tudjuk vinni a tanévet, de felkészültünk az online oktatásra is, hogy ne érjen minket váratlanul, ha erre kerül sor. Felhasználtuk az elmúlt évek tapasztalatait.