Dr. Mihályi Zsolt Apor: a járvány után végre újra rendesen működhet az önkormányzat

by franciska

Az elmúlt egy év alatt szinte egyáltalán nem élhettem meg az önkormányzat rendes, hétköznapi működését – mondja a rendkívüli közelmúltra, a járványhelyzet miatti korlátozásokra utalva dr. Mihályi Zsolt Apor. Fót város jegyzőjét az önkormányzati hivatal  május 10-i nyitásáról, a járványhelyzet okozta nehézségekről és az önkormányzat aktuális kérdéseiről kérdeztük.

Nagyon örülök annak, hogy május 10-től a lakosság átoltottságának köszönhetően újra kinyithatott a hivatal és az ügyfélszolgálati iroda, így ismét személyesen tudjuk kiszolgálni a hozzánk forduló ügyfeleket. Minket is megviselt a koronavírus-járvány. A legfontosabb, hogy a hivatalban nem veszítettünk kollégát, mindenki él. Sajnos azonban a Fóti Közszolgáltató Nonprofit Kft.-ben volt áldozata a vírusnak. Osztozunk mindazok gyászában, akik elveszítették szeretteiket.  Munkatársaim harmada átesett a fertőzésen, döntő többségük már be is van oltva. Volt olyan időszak, amikor egy teljes szervezeti egység hiányzott a betegség miatt. Megtapasztaltuk a beoltottság hatékonyságát is. Míg a beoltott munkatársam alig 10 nappal a megfertőződése után munkába tudott állni, van olyan kollégám, akinek a lábadozása – oltás hiányában – két hónapig tart. Emiatt magam is mindenkit arra buzdítok, hogy éljen az oltás lehetőségével.

A járvány alatt, részben a kötelezően elrendelt otthoni munkavégzésnek köszönhetően, megtanultunk nem csak papír alapon dolgozni, ahol lehetett, fejlesztettük az elektronikus ügyintézést az iktatástól kezdve a pályázatok ajánlattételéig. Nagyon fontosnak tartom, hogy egyetlen egy munkatársat sem kellett elküldenünk a járványhelyzet miatt, és senkinek sem csökkent a fizetése. Igyekszünk nyugodt, biztonságos hátteret teremteni a kollégáinknak.

A napokban került elfogadásra az önkormányzat zárszámadása, amely lehetőséget teremtett arra, hogy áttekintsük, értékeljük a 2020-as évet. A tavalyi év kicsit hosszúra nyúlt olyan értelemben, hogy a választásokkal kezdődött még 2019-ben, és a koronavírus második és harmadik hullámának 2021-es lezárulásával ér véget. Ezt a felkészülés évének gondoltam, hiszen a városvezetés és a hivatal is részben megújult. Magam is új munkatársként kerültem a hivatalba, és egy számomra új feladatkört kellett megtanulnom. A felkészülés jegyében a képviselő-testület új szervezeti és működési szabályzatot fogadott el, és megújult a hivatal szervezete is.

Visszatekintve furcsa azt látni, hogy bő egy év alatt szinte egyáltalán nem élhettem meg az önkormányzat rendes, „hétköznapi” működését, hiszen a rendkívüli jogrendet (veszélyhelyzetet) jóformán csak a nyári szabadságolás időszaka szakította meg, illetve a kora ősz, amikor megpróbáltunk mindent egyszerre bepótolni. Ez sok tekintetben különös feladat elé állított bennünket, elsősorban a döntéshozatali mechanizmus terén, amikor a képviselő-testület helyett a polgármesternek kell döntenie. Ebben dr. Vass György polgármester úr bölcs önmérsékletet tanúsított, hiszen rendeleteket, jogszabályokat minimális körben hozott meg, a legszükségesebbekre koncentrálva, nem elvonva a képviselő-testület jogkörét. Ráadásul valamennyi polgármesteri döntés úgy születik, hogy előzetesen a képviselő-testület tagjainak kiküldjük az anyagokat, lehetőséget biztosítunk arra, hogy véleményezzék azokat, annak ellenére, hogy a testület nem ülésezhet. A hosszúra nyúlt járványhelyzet bebizonyította, hogy nincs igazuk azoknak, akik szerint csak a járványügyi védekezéssel kapcsolatos intézkedéseket lenne szabad a polgármesternek meghoznia. Ha ezekre a hangokra hallgatunk, akkor megállt volna az élet, egy évig nem csináltunk volna szinte semmit. Ehhez képest 2020-ban több beruházás készült el, mint az azt megelőző évben, az önkormányzat több állami támogatást kapott, több pályázaton nyert, mint korábban. A felkészülés éve sem azzal telt, hogy malmoztunk, hanem nagyon sok minden elindult. Leglátványosabb a sportcsarnok építése, ami jövő év tavaszára biztosan befejeződik.  Azzal pedig, hogy 2021 januárjától a városfejlesztési, beruházási feladatok a Fóti Kft.-hez kerültek, még dinamikusabban fejlődhet a város. Persze mindannyian várjuk már a veszélyhelyzet végét és a klasszikus önkormányzati működés helyreállását, hiszen a kollektív bölcsesség, a konstruktív viták hatékonysága megkérdőjelezhetetlen.

Legalább ilyen fontosnak érzem a gondos tervezést. Folyamatosan monitorozzuk a korábbi önkormányzati döntéseket és azok végrehajtását, és jól látszik, hogy a mai napig megoldatlan néhány, évekkel ezelőtt meghozott, valószínűleg nem kellően kiérlelt határozat. Ugyanakkor az elmúlt másfél év döntéseit túlnyomó részben végrehajtottuk, vagy megvalósításuk folyamatban van. A megfontolt tervezés a döntések végrehajthatóságán túl jelentős versenyelőnyt biztosíthat számunkra az idei évtől megnyíló Európai Uniós és más hazai pályázati források igénylése terén is. Az a tény, hogy az új Egészségház építési engedéllyel és szinte már teljesen kész kiviteli tervekkel rendelkezik, komoly bizakodásra adhat okot, hiszen most, amikor az egészség felértékelődött, alappal remélhetjük, hogy a projekt kormányzati és uniós támogatásban részesül.

Visszatérve a hivatal működésére fontos megemlíteni egy másik, mostanában különösen nagy hangsúlyt kapó területet: az adatvédelmet. Ettől az évtől új céggel, a Perfectus Consilium Kft.-vel kötöttünk szerződést az adatvédelmi feladatok ellátására, ráadásul nem csak az önkormányzat és a hivatal, hanem valamennyi önkormányzati intézmény vonatkozásában is. Ma már látjuk a váltás egyértelmű előnyeit, hiszen rendkívül felkészülten és sokoldalú tanácsokkal segítik szabályzataink aktualizálását, feladataink jogszerű és színvonalas ellátását. A lakossági szolgáltatások terén meg kell említeni, hogy idén változott a főépítész személye. Neki amellett, hogy fel kell dolgoznia a tisztség átmeneti ellátatlansága alatt felhalmozódott iratokat, meg kell ismernie a várost. Most is keresünk mellé olyan asszisztenst, aki ebben segítséget tud nyújtani. Ezúton is szeretném kérni és meg is köszönni a lakosság türelmét, amellyel ezt az átmeneti időszakot közösen átvészelhetjük. Mindannyian örülünk a tavaly év végétől újra működő Közterület-felügyeletnek is, tavasz óta már két közterület-felügyelő munkatársam segít fenntartani a rendet a városban, számtalan pozitív lakossági visszajelzést kapva.

Nyáron folytatódik a hivatal épületének – pályázati forrásból történő – felújítása, aminek keretében az ügyfélszolgálati iroda is megújul, rendezettebb környezet várja majd az ügyfeleinket. Az átalakulás alatt is, átmeneti helyszínen, terveink szerint a képviselői irodában, zavartalanul fog működni az ügyfelek fogadása.  Tervezzük továbbá, hogy a közterületfelügyelettel kapcsolatos ügyek intézésére külön ügyfélszolgálati rendszert alakítunk ki. Az augusztus 20-a előtti héten lesz egy egyhetes igazgatási szünetünk, amikor a hivatal zárva lesz és szünetel a személyes ügyfélfogadás, azonban halaszthatatlan ügyekben telefonos ügyfélszolgálat áll majd a lakosság rendelkezésére.

ÉRDEKES LEHET:

Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. RENDBEN Tovább