Városunkban a közlekedési területek téli útüzemeltetését a Fóti Közszolgáltató Nonprofit Kft. (FKN) látja el, december 1. és március 31. között a téli útüzemeltetési terv szerint. Sólyomvári Erikát, a Kft. ügyvezetőjét ennek az időszaknak az útüzemeltetési feladatairól kérdeztük.
Konkrétan mi a munkájuk ilyenkor?
A hó- és síkosságmentesítés, az ehhez szükséges személyi és tárgyi feltételek biztosítása, az előírt munkavédelmi, közlekedésbiztonsági és egyéb oktatások megtartása, a téli útüzemeltetésben részt vevők szociális ellátása. A színvonalas feladatellátás érdekében alvállalkozókat alkalmazhatunk, közmunkások segítségét is kérhetjük.
Ha az időjárási helyzet szükségessé teszi, a Kft. elrendeli a téli útüzemeltetési készenlétet, ennek keretében a dolgozóknak az otthoni készenlétet.
Munkaidőben a bejelentéseket a Kft. telephelyén, a Malom utca 1. szám alatt, e-mailben pedig a fotikft@gmail.com címen és a 27/539-680-as telefonszámon tehetik meg a fótiak.
Milyen eszközpark áll a rendelkezésükre?
Egy Mercedes Unimog típusú, nagy teljesítményű jármű folyékony és szilárd anyagú sószóróval és hóekével felszerelve, valamint három kis teljesítményű traktor ugyancsak sószóróval és hóekével. Rendkívüli időjárás esetén bevethető még egy gréder és egy JCB univerzális traktor alapú földmunkagép is.
Az FKN a síkosság elleni védekezést (alásózás, sózás, érdesítő anyag kiszórása) és a lehullott hóréteg eltávolítását, a hókotrást végzi a város különböző kategóriájú úthálózatain, a belterületi gyűjtőutakon, a belterületi kiszolgáló és lakóutakon, a külterületi közutakon, kerékpárutakon, gyalogutakon és a járdákon. Az Országos Meteorológiai Szolgálat előrejelzéseiről az interneten tájékozódunk. A téli útüzemeltetési időszakban fokozott figyelemmel gondoskodunk az úttartozékok pótlásáról és láthatóságának biztosításáról, a balesetveszélyes burkolat- és padkahibák megszüntetéséről, a forgalomlezáró és terelő jelzőtáblarendszerek biztosításáról.
Milyen besorolás alapján történik a helyi közutak síkosságmentesítése?
Az őrjáratos utak kategóriába a városi kezelésű tömegközlekedési, fő gyűjtő- és gerincútvonalak, és az ezekhez kapcsolódó járdák és kerékpárutak tartoznak. Ezeknek az utaknak a síkosságmentesítését gépjárművel végezzük, folyékony és szilárd alapanyagú sóadagolóval és tolóekével. A közutak, valamint kerékpárutak és járdák mentesítésével egyidejűleg kézi erővel a helyi autóbuszperonok síkosságmentesítését és hóeltakarítását is el kell végezni. A sózásnál lehetőség szerint alásózás történik, mert így sokkal hatékonyabb munkát lehet végezni, mert a havat a járművek nem tudják a burkolatra tömöríteni, és így nem alakulnak ki jégbordás, jeges utak. A sózást az észleléstől vagy bejelentéstől számított 2-3 órán belül kell megkezdeni. A hóeltakarítást 10 centis hórétegvastagság fölött végezzük.
Az őrjáratos utak sózását követően kezdik el munkatársaink a rajonos utak, a városrészeken belüli gyűjtőutak, a jelentősebb forgalmú vagy nagyobb lejtésű utak, és a hozzájuk kapcsolódó járdák sózását, síkosságmentesítését. Itt a fontossági sorrend a következő:
1. Egészségügyi és közintézményekhez vezető utak
2. Nagyobb lejtésű burkolt utak (Kurjancs, Öreghegy, Királydomb)
3. Egyéb utak
Milyen szóróanyaggal történik a járdák, gyalogos átkelőhelyek síkosságmentesítése?
A közjárdák, önkormányzati utakon lévő gyalogos átkelők és autóbuszperonok hóeltávolító munkáját a kollégák hólapátokkal, seprűvel végzik. Síkosságmentesítésre környezetbarát szóróanyagot alkalmazunk, kálium- vagy kálcium-kloridot és zeolit zúzalékot. Rendkívüli időjárás esetén (hófúvás, elzárt területek, jelentős havazás) a Fóti Rendőrség, a Fóti Polgárőrség, a Fóti Aqua Önkéntes Tűzoltó Egyesület, a Katasztrófavédelem segítségét is kérhetjük.