Fóti adatot nem tudunk, de Dunakeszin a rendőrség információ szerint eddig háromszor próbálkoztak sikerrel az unokázós csalók, ennyiszer jutottak el addig, hogy pénzt vettek át a becsapott emberektől. Azonban valószínűleg sokkal többször jártak kudarccal – mint annál a fóti nőnél is, aki nekünk mesélte el a történetét. Vagy annál a dunakeszi asszonynál, aki a rendőrökkel együtt osztotta meg a sztoriját egy sajtótájékoztatón.
Zsuzsát hajnali 3-kor ébresztette a telefon Fóton. Még nem egészen tért magához, amikor odaért a vonalas készülékhez, melyen egy ismeretlen fiatal férfi zokogó hangját hallotta. “Segíts, butaságot csináltam. Elköltöttem mások rám bízott pénzét, ha nem adom meg reggelig, agyonvernek.” A sztorit még cifrázta az ismeretlen hang, Zsuzsa azonban lassan kezdett magához térni. Főleg, amikor közölték vele, hogy néhány óra múlva küldenek hozzá egy jó barátot a két millió forintért, addig kerítse elő a pénzt. A 60 éves asszony ekkor kérdezte meg, hogy mégis ki a fene telefonál. Meghökkent és sértődött hang kérdezett vissza: nem ismered meg az unokádat? Nem – mondta Zsuzsa, mert még csak másfél éves és nem tud beszélni. A vonal végén döbbent csend, majd dühös kifakadás: akkor miért hallgattad végig, a fenébe is! Aztán letették a telefont.
Pest megyében tavaly februárban indított programot a rendőrség az unokázós csalók ellen. Akik a szokásos forgatókönyv szerint, Zsuzsa esetétől eltérően balesetre hivatkoznak, amit az állítólagos unoka okozott és azt állítják, hogy sürgősen meg kell téríteni a kárt. Ha ezt meghalljuk, tegyük le gyorsan a telefont – ajánlják a rendőrök, akik hétfőtől “Bontsa a vonalat!” címmel indítottak kampányt Pest megyében az ilyen csalások kivédésére.
Az országban akár több száz ilyen telefonhívás is indulhat naponta. Az elkövetők általában este hívják fel az időseket, és már-már síró hangon kérik a nagymama segítségét. Mint ahogy Zsuzsa esetében is. A csalók felkészültek, határozottak és minden hájjal megkentek – figyelmeztet a rendőrség, amely a veszélyeztetett idősebbeket most hírlevéllel, plakátokkal, interaktív vetélkedőkkel, kortársképzéssel készíti fel. Az unokákat pedig arra kéri, hogy beszéljenek a dologról nagyszüleikkel, készítsék fel őket arra, hogyan védhetik ki az ilyen eseteket. Ne dőljenek be annak, ha a közösségi oldalakról szerzett információkkal próbálják zsarolni őket, és hitelesnek tűnnek, mert nem csak az unoka nevét tudják, de más dolgokat is az életéről. Ismeretlenek hívása le kell tenni a telefont és hívni a 112-es segélyhívó számot – ajánlják a rendőrök, akik a “Bontsa a vonalat!” bűnmegelőzési programban személyesen is megkeresik az időseket tanácsokkal, tájékoztatással. De szórólapokkal is, amelyek a telefon mellé téve emlékeztetik őket a veszélyre.
Mert nem mindenkinek olyan egyértelmű a helyzet, mint Zsuzsának, akinek még pici az unokája. Vagy a történetét a dunakeszi rendőrök tájékoztatóján megosztó Ica néninek, akit elmondása szerint háromszor hívtak fel: kétszer este és egyszer délután. A hívó 3 milliót kért a már-már klasszikus trükkel – azzal, hogy balesetet okozott, és ha nem fizet, megverik. Ica néni nyugodtan hallgatta végig a csalót. Sőt élvezte a helyzetet, hisz neki nincs is unokája. A végén azért, ha mosolyogva is, de csúnyán elküldte “a kis sihedert”, aki hiába volt udvarias, egyértelműen csalni akart. A szomszédjának azonban 9 unokája van. Őt is felhívták és ő meg is ijedt. De lebukott, mert olyan névre, amit bemondott, a kilenc közül egyik unokát sem keresztelték.
Szóval “bontsa a vonalat” egy ilyen hívásnál. Újra és újra. A cikkünk elején említett három “sikeres” hívásnál egyébként a dunakeszi rendőrök egytől egyik beazonosították a csalókat.