Huszonnégy órás sebességellenőrző akciót tart a rendőrség ma reggel 6 órától. Évente átlagosan négyezer gyorshajtót bírságolnak meg az ilyen akciókban.
A Speedmarathon elnevezésű, 24 órás sebességmérést egész Európában a Tispol (Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata) felhívására hajtják végre, Magyarországon ötödik alkalommal tartják meg az akciót. A tavalyi hasonló akcióban 1071 helyszínen 464 ezer járművet ellenőrzött a rendőrség és 4268 sebességtúllépést regisztráltak. 2017-ben a Speedmarathont a havazás miatt fel kellett függeszteni, de 2016-ban 3741 gyorshajtót bírságoltak meg, 2015-ben pedig 4928-at.
A sebesség helytelen megválasztása évekre visszamenően vezető baleseti ok, a gyorshajtás a balesetek mintegy harmadával közvetlen összefüggésben van. A sebességmérés és a szankció csak egy a rendőrség eszköztárában a balesetek számának és súlyosságának csökkentése érdekében – közölte az Országos Rendőr-főkapitányság.
A rendőrség tavaly egész évben a megengedett legnagyobb sebességre vonatkozó rendelkezések megsértése miatt 623 142 esetben szabott ki bírságot, összesen több mint 21 milliárd forint értékben.
A romló baleseti adatok rákényszerítették a rendőrséget, hogy a korábbi gyakorlattal szakítva ne jelentse be előre a sebességmérések helyszíneit, és az ellenőrzési módszerekben is változtasson, például jelöletlen gépkocsikból is rögzítse a közlekedési jogsértéseket – írja az ORFK. Amióta változtattak a közúti ellenőrzési módszereiken, a baleseti adatok csökkenő tendenciát mutatnak: 2018 augusztusától az év végéig 27 emberrel kevesebb halt meg, mint az előző év azonos időszakában. A tendencia 2019 első hónapjaiban tovább folytatódott. 2018-ban összesen 16 916, 2017-ben 16 489, 2016-ban 16 627 személyi sérüléssel járó közlekedési baleset történt az ország útjain. Halálos közlekedési baleset 2018-ban 567, 2017-ben 575, 2016-ban 565 történt a magyar közutakon.
A rendőrség arra hívja fel a figyelmet, hogy a sebességellenőrzésen túl a közterületi jelenlét, a közlekedésrendészeti ellenőrzések, a baleset-megelőzési oktatások és kampányok mind a balesetek számának és súlyosságának csökkentését szolgálják. De ez egymagában kevés a cél eléréséhez, össztársadalmi összefogásra van szükség, a legtöbbet maguk a közlekedők tehetnek azzal, hogy betartják a szabályokat, hogy mindenki hazaérjen.
Forrás: MTI