Már érkezéskor látható volt, hogy különleges ez a hely. A szép kertben álló faházat sok rajzzal és festménnyel rakták tele, ezeket mind a héten készítették Kiss Eszter fóti alkotótáborában.
A táborzárón lenyűgöző volt hallgatni, ahogy a résztvevők beszéltek munkáikról, a különböző eszközökről és stílusokról, ahogy beavatták szüleiket és a nagyszülőket az alkotás folyamatába.
A mostani turnus idősebbekből állt, hetedik osztályostól csaknem 40 évesig több korosztály dolgozott együtt egész héten át. Volt, hogy 15-en voltak, és volt, aki csak egy napra jött. Az időjárás nem volt kegyes hozzájuk, de töretlen lelkesedéssel dolgoztak, az eredményt pedig büszkén mutatták meg.
A tábor alatt több helyszínen festettek, így a Fóti-tónál, az Ördögárokban és végigjárták a tanösvényt is a Somlyó-hegyen. Két alkalommal modell után rajzoltak – volt egy hölgy, akiről portrét készítettek, míg egy másik alkalommal egy kitömött ragadozómadár alapján kellett tanulmányt rajzolni.
“Arra mindig törekszem, hogy amellett, hogy a rajzok megfeleljenek a kompozíciós, színbeli, formai elvárásoknak, megőrizzék az alkotók saját egyéni karakterét, jellemvonását, mondjam azt, hogy stílusát” – tartotta fontosnak kiemelni Kiss Eszter. “Ne másolatok legyenek, hanem a saját kreativitásuk, sőt az ösztönös adottságaik is belekerüljenek a műveikbe”.
A tábor egyik célja, hogy megismertesse a résztvevőket a különböző technikákkal. Így készült az egy hét alatt lavírozott (vízzel higított) tusrajz, dolgoztak porpasztell technikával, színes ceruzával, akvarellel, a fő művet pedig akrillal vagy temperával kellett elkészíteni. Ezen kívül kipróbálták a szénnel és a rajzkrétával rajzolást is.
Kiss Eszter elmondta, hogy a foglakozásokon igyekszik szakszavakat használni, de mindig a magyar megfelelőikkel együtt – a kezdők kedvéért. “El is várom, hogy tudatosodjon bennük, mit miért csinálnak és ezt szóban is el tudják mondani – a kommunikáció korát éljük, muszáj, hogy megtanulják menedzselni magukat, elfogadtatni a műveiket.”
A mostani táborban a fő téma az Emese álma turul eredetmonda volt, és a fő mű is erről kellett hogy szóljon. A tábor alatt megismerkedtek a mondával, annak jelentésével, így a kép megalkotásához megkapták a szükséges szellemi háttéranyagot. A nagy mű elkészítését megelőzték az előtanulmányok és a különböző technikák megismerése. Erre szolgált a már említett portréfestés és madártanulmány, de például a tóparti akvarelles képalkotás is.