A Magyar Női Karrierfejlesztési Szövetség (MNKSZ) tizenhatodik alkalommal kiírt Legjobb Női Munkahely – 2022 pályázatán a 250 főnél kevesebb munkavállalót foglalkoztató munkáltató kategóriában a Fóti Közös Önkormányzati Hivatal is díjat kapott.
Az önkormányzat nemcsak egy élhetőbb várost épít, hanem családbarát és élhető munkahelyet teremt kollégáinak. A díjjal kapcsolatban Zajzon-Veres Szilvia személyügyi vezetővel beszélgettünk.
Ki adja a díjat és milyen célból?
A díjat a Magyar Női Karrierfejlesztési Szövetség írja ki, és dönt a díjazottakról. A pályázat célja, hogy a nők alkalmazásának gazdasági szükségszerűségére felhívja a figyelmet, és növelje az esélyegyenlőségüket, továbbá a nyertes munkáltatók jó példái a többi munkáltató számára követendő gyakorlatok lehessenek. Fontos, hogy a munkavállalók érdekeinek figyelembevételével a munkáltatók segítsék a munka és a magánélet, a család összehangolását.
Milyen kritériumoknak kell megfelelni a díj elnyeréséhez?
Két kategóriában lehetett pályázni. Hivatalunk a 20-250 fő alatti munkavállalókat foglalkoztatottak között indult. Az értékelés szempontjai között szerepelt a munka és a magánélet-család összeegyeztethetősége, a tisztességes munkafeltételek biztosítása, előmenetel lehetősége, az egészség és a jó közérzet megőrzésének lehetősége, a készségek fejlesztésének lehetősége, valamint a világjárvány hatása a munkavégzésre és ez alatt alkalmazott hatékony jó gyakorlatok.
Hány hölgy dolgozója van az önkormányzatnak, milyen munkahelyi körülményeket biztosít számukra a hivatal?
A hivatal összlétszáma 70 fő, melyből 55 nő, valamint fontos megjegyezni, hogy a vezetők fele is női kolléga. Az utóbbi években a hivatal helyiségei felújításra kerültek, ezáltal kényelmesebb, tisztább környezetben dolgozhatnak a kollégák. Minden dolgozó részére meghatározott számú otthoni munkavégzést biztosít a munkáltató annak érdekében, hogy a kisgyermekes szülők gyermekük otthon tartózkodása idején könnyebben meg tudják oldani a felügyeletüket. A várandós anyukák részére szintén otthoni munkavégzést biztosít a munkáltató. A hivatal által szervezett rendezvényekre meghívjuk a szülési szabadságuk miatt távol lévő kollégákat, így tartjuk velük a kapcsolatot a távollétük alatt is. A nyári szünidő alatt az önkormányzat által szervezett táborokba tudnak menni a gyermekek, illetve van arra lehetőség, hogy a 15. életévüket betöltött gyermekek a nyári szünidő alatt dolgozzanak a hivatalban. Heti 1 alkalommal 1 órát munkaidejük terhére tornázhatnak a kollégáink, a változatos tornát egy kolléganőnk tartja. Támogatjuk a munkatársaink tanulmányait, a képzéseken való részvételét.
A hivatal mióta tartja figyelemmel a női munkakörülmények optimalizálását?
2020 óta kezdtük el átgondolni és megfogalmazni azokat a javaslatokat, amelyek elsősorban a nők, de természetesen az összes munkatárs munkakörülményét megkönnyítik, összehangolják a munkahelyi elvárásokat a magánélettel. A világjárvány hatására az otthoni munkavégzés is előtérbe került, ami addig a közigazgatásban elég elképzelhetetlen volt. Dolgozóink között sokan kisgyermekes szülők, illetve többen 40 év felettiek, a munkavállalóink megtartásához figyelembe kell venni az igényeiket, és a család és a munkahelyi feladataik összeegyeztetésének segítésére kell törekedni.
Mivel lehetne még támogatni a női munkavállalókat? Vannak-e jövőbeli újítások?
A hivatal költségvetési szerv, anyagi lehetőségei igen korlátozottak, ezért olyan további kedvezményeket, támogatásokat tud a munkáltató alkalmazni, amelyek jelentős anyagi ráfordítást nem igényelnek. Vannak elképzeléseink, mellyel tovább bővítenénk a munkahelyi kedvezményeket. Terveink között szerepel például, hogy a nagyszülőknek unokánként egy nap pótszabadságot biztosítsunk. Vizsgáljuk továbbá a kollégák gyermekeinek szünidő alatti elhelyezésének és felügyeletének lehetőségét.
A hivatal férfi tagjai hogyan vélekednek a kolléganőik munkakörülményeiről?
Számos olyan lehetőség van, melyet férfi kollégáink is igénybe tudnak venni és úgy tapasztaljuk, támogatják női munkatársaik munkával kapcsolatos kedvezményeit, hiszen ezek a feladataik ellátását negatív módon nem befolyásolják. Arra törekszünk, hogy a munkatársaink munkaidőben kiegyensúlyozottan, kedvező munkakörülmények között tudják a feladataikat ellátni.