Kilenckor elindult az idei magyarérettségi, középszinten a könyvek történetéről, olvasásról és a kódexekről kaptak szövegértési feladatot a diákok a vizsga első részében. Először értelmezniük kell a kétoldalas szöveget, majd különféle feladatokat kell az alapján megoldaniuk – tudta meg az Eduline.
A szintén az első részhez tartozó szövegalkotási feladatként pedig a sportról és testnevelésről szóló érvelést vagy egy egészségügyi problémákról szóló hivatalos levelet kell írniuk a diákoknak. A szintén az első részhez tartozó szövegalkotási feladatként pedig a sportról és testnevelésről szóló érvelést vagy egy egészségügyi problémákról szóló hivatalos levelet kell írniuk a diákoknak.
Középszinten négy óra alatt két feladatlapot kell megoldani: az első rész megoldására 90 percet kapnak, ebben egy 60 percre tervezett szövegértési és egy 30 percre tervezett szövegalkotási feladat van. A vizsgadolgozatokat a 90 perc leteltével a felügyelő tanár összegyűjti, ezután jön a második rész, amire 150 perc lesz.
Miből áll az első rész?
Egy szövegértési részből, ahol a feladat szövege egy (esetleg két, egymással összefüggő), 700-1000 szavas ismeretterjesztő szöveg, publicisztikai mű vagy ezek részlete. Az érettségizőknek értelmezniük kell a szöveget, majd az alapján különböző feladatokat kell megoldaniuk.
Az első feladatlap második részében egy érvelési vagy egy gyakorlati szövegalkotási feladat van – a kettő közül egyet kell választani. Az érvelés egy 3-5 érvvel alátámasztott állásfoglalás egy megadott közéleti, kulturális, életmódbeli kérdésben, 120-200 szó terjedelemben. Aki nem az érvelést, hanem a gyakorlati szövegalkotási feladatot választja, annak a megadott műfajban, témában kell szöveget írnia (például motivációs levelet, panaszos levelet, kérvényt, hozzászólást, felszólalást, vitaindítót, méltatást, ajánlást stb.), szinten 120-200 szó terjedelemben.
Középszintű 2. rész.
Egy Fekete István-novellát, egy Arany János- és egy Tóth Árpád-költeményt is kaptak az érettségizők a középszintű írásbeli második részében. A műelemző feladat egy Fekete István-novellához, az összehasonlító elemzés pedig egy Arany János-vershez és egy Tóth Árpád-költeményhez kapcsolódik. Ezek közül a diákoknak egyet kell választaniuk: egy mű (vagy műrészlet) problémaközpontú, értelmező bemutatását vagy két mű (vagy műrészlet) adott szempontú összehasonlító értelmezését. Bármelyiket is választják a diákok a kettő közül, egy 400-800 szavas szöveget kell alkotniuk.
Forrás: Eduline
Fotó: MTI