Egész Európában egyedülálló a Gondosóra program, amelynek jelenleg már 200 000 felhasználója van. A kormány kihívásként tekintett arra, hogy a fejlett informatikát hogyan tudja az idősek biztonságára fordítani.
Az órát minden 65 év feletti, otthonában élő, magyar állampolgár igénybe veheti, kontaktszemélyek részvételével. A használata nagyon egyszerű. A szolgáltatás ingyenes, az ország minden településén hozzáférhető. Egyszerű regisztrációval érhető el az óra, a www.gondosora.hu honlapon vagy a 06/1 445 0080-es telefonszámon, vagy írásban, nyomtatott dokumentum megküldésével lehetséges. A regisztráció során egy kontaktszemély megadása szükséges, aki lehet rokon vagy közelben lévő ismerős, akiben bízik a használó.
A felhasználók rendelkezésére bocsátanak egy díjmentes jelzőeszközt, amely mindig kéznél lehet. Az eszköz egy országos lefedettségű távfelügyeleti és diszpécserszolgáltatáshoz kapcsolódik. A készülékben egy fő gomb van, melynek megnyomásával a használója azonnal kapcsolatba tud lépni a diszpécserközpont ügyeletes munkatársával. Az eszköz úgy működik, mint egy kihangosított mobiltelefon. Viselője el tudja mondani a jelzés okát, a diszpécser pedig megkezdi a segítségnyújtást. Abban az esetben, amikor nem szükséges sürgős beavatkozás, a diszpécserszolgálat a megadott kontaktszemély értesítésével intézkedik. Amikor sürgős beavatkozás szükséges (elesés, baleset, rosszullét miatt), a diszpécserszolgálat – a kontaktszemélyek értesítése mellett – közvetlenül intézkedhet sürgősségi segélyhívó bevonásával.
A felhasználónak nem kell mást tenni, csak viselni az eszközt karon vagy nyakban. A készüléken keresztüli kommunikáció csak a diszpécserszolgálattal lehetséges. Az eszköz rendelkezik elesésérzékelővel, így akár elesés vagy eszméletvesztés esetén is hasznos segítség lehet.
Az okosórát érdemes használni:
- biztonságérzet hiánya esetén,
- higiéniás szükséglet, fizikai segítségnyújtás esetén,
- szociális problémák esetén (elfogyott a gyógyszer, nem érkezet meg az ebéd),
- rosszullét, fulladás, otthoni baleset esetén,
- lakásban felmerülő problémák, szolgáltatás kimaradása esetén (víz, gáz, villany),
- kulcsfontosságú eszközök meghibásodása esetén (mobiltelefon, háztartási nagygépek).
A diszpécserszolgálat naponta 7000 hívást tud fogadni. Amennyiben az eszköz töltöttsége 10% alá esik, akkor a diszpécserszolgálat jelzi a használónak, hogy fel kell tölteni.